Формула с 4 показателя с тежест от по 25% определя тавана на МРЗ; заплащането за нощен труд достига минимум 93 евроцента на час за 2026 г.
Националният съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) проведе ключово заседание, посветено на проекта за промени в Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. С тях нормативно се регламентират новият модел за определяне на минималната работна заплата (МРЗ) в страната и критериите за периодична оценка на нейната адекватност. Предложените текстове бяха представени от министъра на труда и социалната политика Наталия Ефремова.
Формулата на коридора: Баланс между социални и пазарни фактори
Предложеният механизъм структурира размера на минималното трудово възнаграждение в диапазон с долна и горна граница:
-
Долна граница: Размерът на минималната работна заплата за текущата календарна година (гарантираща ненамаляване на дохода).
-
Горна граница: Изчислява се чрез формула, базирана на четири ключови показателя с равна тежест от по 25%:
-
Покупателна способност: Средногодишното изменение на индекса на цените на малката по състав потребителска кошница с оглед издръжката на живот;
-
Разпределение на доходите: Годишното изменение на темпа на прираст на брутната медианна работна заплата на наетите на пълно работно време;
-
Общ растеж на доходите: Годишното изменение на средната брутна работна заплата в страната;
-
Производителност на труда: Средноаритметична стойност от годишните изменения на брутната добавена стойност (БДС) на един зает по съпоставими цени за последните 10 години.
-
„Всеки един от показателите е с равна тежест от 25%, с което считаме, че се осигурява пълен баланс между социалните и икономическите функции на минималната работна заплата“, подчерта министър Наталия Ефремова.
Календар на преговорите и оценка на адекватността
Процедурата по договаряне и утвърждаване на възнаграждението се разпределя на два последователни етапа:
-
Първи етап (до 15 май): Преки преговори между представителните организации на работниците и работодателите;
-
Втори етап (до 15 август): Окончателно определяне на размера на минималната работна заплата за следващата година с постановление на Министерския съвет.
-
Периодичен преглед: На всеки три години ще се извършва цялостна съвместна оценка на адекватността на минималната заплата с активното участие на социалните партньори.
Осъвременяване на заплащането за нощен труд
Проектът предвижда и промяна при компенсирането на полагания труд през нощта:
-
Нова база за изчисление: Предлага се отпадане на остарелия твърд праг от 51 евроцента, като изцяло се запазва плаващото правило за минимален размер от 0,15% от минималната работна заплата.
-
Резултат за работещите: За 2026 г. това гарантира минимално допълнително възнаграждение в размер на не по-малко от 93 евроцента за всеки отработен нощен час.
